Hållbarhet
Kvalitet
Inledning
Proffssystern i Stockholm AB bedriver verksamhet inom vård och omsorg av äldre och funktionshindrade. Vi erbjuder:
- Hemtjänst
- Hushållsnära tjänster
- Avlösarservice
- Ledsagning
- Bemanning/uthyrning av vårdpersonal.
Proffssystern har lång erfarenhet inom vård och omsorg av äldre och funktionshindrade. Vårt mål är att kunna ge varje individ ett gott och tryggt liv.
Vi erbjuder en mångkulturell insats där alla kunder oavsett etnisk bakgrund kan känna sig trygga, kan bevara sin tradition och religion, ges inflytande, föra en dialog och bli bemötta med respekt.
Vi arbetar utifrån ett salutogent perspektiv och strävar efter att kunna ge våra kunder möjlighet att bevara sin nuvarande funktion och stimulera de sämre fungerande funktionerna.
Våra övergripande mål
- Vår verksamhet ska i första hand främja den enskildes jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet. Målet ska vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra oavsett sin funktionsnedsättning.
- Vi strävar efter att vår verksamhet ska vara av god kvalitet och vi ska bedriva den i samarbete med andra berörda samhällsorgan och myndigheter.
- Vår verksamhet ska vara grundad på respekt för den enskilde och säkerställa dennes självbestämmanderätt och integritet.
- Den enskilde ska i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande över insatser som ges.
- Vi ska se till att kvaliteten i vår verksamhet systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras.
- Genom rätt planering ska vi säkerställa att det finns den personal som behövs för att ge det stödet och den goda servicen som den enskilde har rätt till.
- Våra åtgärder ska anpassas till den enskildes individuella behov, de ska vara lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärka den enskildes förmåga att leva ett självständigt liv.
- Vi ska upprätta en individuell plan för den enskilde där vi beskriver hur utförande av insatsen ska ske. Det är den enskilde och/eller dennes behörige företrädare som bestämmer över insatsens utförande. Planen ska upprättas snarast möjligt efter inskrivning och den ska omprövas fortlöpande och minst en gång om året och/eller vid förändringar i beslutet.
- I vårt möte med den enskilde är vår strävan att den enskilde ska erhålla en kvalitativ vård och omsorg med följande kvalitetsmål: trygghet, tillgänglighet, gott bemötande, respekt, integritet, inflytande och självbestämmande.
Vårt kvalitetsledningssystem
Verksamhetschefen ansvarar för att alla medarbetare medverkar i verksamhetens kontinuerliga kvalitetsarbete och att personalen känner till och arbetar i enlighet med processerna och rutinerna som ingår i ledningssystemet.
Inom Proffssystern använder vi oss av kvalitetsledningssystem som är anpassat till verksamheten och uppbyggt i enlighet med SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. I vårt system beskriver vi processer, i de ingående aktiviteter samt lokala rutiner som styr vår verksamhet. Rutinerna beskriver dels ett bestämt tillvägagångssätt för hur en aktivitet ska utföras, dels ange hur ansvaret för utförandet ska fördelas i verksamheten.
Alla rutiner dokumenteras och samlas i en rutinpärm som dels används av medarbetarna i den dagliga verksamheten och dels används som introduktionsmaterial i samband med nyanställningar.
I systemet återfinns beskrivning av vårt kvalitetssäkrande- och utvecklande arbete som fortlöper enligt följande modell: Riskanalys, Planering, Genomförande, Uppföljning för att upptäcka, förebygga och förhindra fel och brister (till exempel egenkontroll, utredning av avvikelser och inkomna synpunkter och klagomål, analys av kundenkäter) Förbättrande åtgärder Förbättring av processer och rutiner